Boodschap voor de Protestantse gemeente Uden-Veghel, januari 2019

De Kerkenraad wil samen met u nadenken over de komende periode en werken aan een goede toekomst.

Onze leidraad was in de afgelopen periode het beleidsplan 2014-2018 dat in onderlinge samenspraak tot stand is gekomen. Kort gezegd staat daarin welk soort kerk we willen zijn. Deze periode is nu afgelopen en we gaan een nieuwe periode in. We willen daarom graag samen met u nadenken. Dit is ook noodzakelijk om een basis te leggen voor de zoektocht naar een nieuwe predikant omdat ds Dick van der Vaart beroepen is en hij het beroep aanvaard heeft.

We zien allemaal dat er veel verandert in de samenleving en in onze gemeente. Daar moeten we rekening mee houden. Hoe kunnen we daarmee omgaan? Zou het mogelijk zijn om een weg te vinden die leidt naar een blijvend positieve verwachting voor onze gemeente in Uden en in Veghel?

Als Kerkenraad hebben we de opdracht en verantwoordelijkheid om de gemeente te dienen door ervoor te zorgen dat de gemeente goed functioneert. De kerkdiensten, het pastoraat, de diaconie, het beheer van de gebouwen, het zorgen voor elkaar en meer. Dat werkt alleen als voldoende leden van de gemeente zich willen inzetten. Daar is nu een knelpunt ontstaan. Tijdens een vergadering van de Kerkenraad drukte één van de leden het zo uit: Met 6 man kun je niet voetballen. Als dat zo is moet je meer spelers zoeken. Als je die niet kunt vinden moet je een ander spel gaan spelen.

Er is dringend behoefte aan ouderlingen en diakenen om door te kunnen gaan zoals we nu werken. Om bij het spel te blijven: we spelen nu al een tijdje voetbal met 10 man. U zult begrijpen dat de spelers vermoeid raken maar we spelen nog een mooi spel. De bal rolt nog rond en het publiek merkt er niets van. Maar vallen er nog meer uit of stoppen er spelers dan moeten we een ander spel gaan spelen. En dat is ook niet erg. Een ander spel kan ook mooi zijn om te spelen en naar te kijken.

Terug naar de kerk. Dat andere spel, met minder spelers, kan tot gevolg hebben dat er elementen geschrapt moeten worden waar u misschien wel aan gehecht bent. Het is duidelijk, voor het huidige spel zoeken we mensen en met name ambtsdragers. Komen die er niet dan moeten we over op het andere spel.

Denk met ons mee. Spreek ons aan na de kerkdienst bij de koffie. We beloven dat we u niet meteen zullen strikken. We zijn erg benieuwd naar uw visie en kunnen die goed gebruiken.

De Kerkenraad