Collecte zondag 18 april

Deze week is er een wel heel bijzondere collecte. Omdat iemand van de diakonie van onze gemeente er zelfs persoonlijk nauw en actief bij betrokken is.
Lees het verhaal van Tineke hieronder. En geef ruimhartig:
Rekeningnummer Diaconie Uden-Veghel NL 45 INGB 0001 1210 15 ovv Diaconie,  Beautiful Kidz Namibia.

18 april – Collecte Beautiful Kidz Namibia  (BKN)

Sinds 2017 staat deze stichting jaarlijks op het collecte rooster van onze gemeente.

Vorig jaar zou ik samen met mijn buurvrouw een week vrijwilligerswerk gaan doen in Namibië. In de kerkdienst van 8 maart 2020 vertelden we enthousiast over onze plannen. De collecte bracht 270 euro op. Er volgden nog enkele nagiften waarmee het totaalbedrag vanuit onze kerk op 400 euro is uitgekomen! Een prachtig bedrag.

Een week na die kerkdienst ging Nederland in lockdown. Ook in Namibië werden de eerste mensen positief getest op corona. Onze reis ging niet door.

Gerdine en ik hadden inmiddels 1000 euro verzameld om mee te nemen naar Namibië en dat hebben we overgemaakt naar de Stichting. Het geld was er uiteraard zeer welkom. En ook daarna bleven de donaties binnenkomen zodat we in de zomer nogmaals 1000 euro konden overmaken. De lockdown in Namibië betekende voor de kinderen van BKN niet alleen dat zij niet naar school konden maar ook dat zij daardoor 2 maaltijden per dag misten. De medewerkers hebben daarop besloten om voedselpakketten uit te delen, samen met schoolwerkjes.

voedselpakket

Het geld uit Nederland is ingezet voor deze noodhulp alsmede voor het naai-atelier. Het naai-atelier Anusa van BKN  is ook een periode gesloten geweest. En toen de vrouwen weer aan het werk mochten, misten ze opdrachten voor schooluniformen omdat de scholen dicht waren. Gelukkig kwam er een grote order voor mondkapjes.
Mijn buurvrouw Gerdine had samen met studenten van het Summa College mappen gemaakt met patronen en voorbeelden voor het netjes afwerken van de uniformen. Deze mappen hebben we in november mee kunnen geven aan een echtpaar wat voor verlof in Nederland was.

lesmappen voor schooluniformen.

Op dit moment kunnen we goed nieuws melden vanuit Namibië. De kinderen mogen er sinds 1 februari , met mondkapje op, weer naar school.

kleuters mogen weer naar school

Er worden 200 kleuters opgevangen en in de middagen ontvangen 170 kinderen er huiswerkbegeleiding of zij nemen deel aan clubjes.

Naai-atelier Anusa draait op volle toeren. Anusa heeft het afgelopen jaar voor het eerst in haar bestaan winst gemaakt en bijna 40% meer omzet dan het jaar daarvoor. Begin dit jaar hebben 2 extra mensen een contract gekregen, waardoor er nu 13 mensen in fulltime dienst zijn. Een staflid van de Stichting doet momenteel nog alle administratie voor Anusa. Het is nu zoeken naar iemand die dat kan overnemen zodat Anusa helemaal op eigen benen kan staan.

Ze hebben onlangs een mooie reclame poster gemaakt;

reclameposter Schooluniformen Anusa

Omdat door de toeristenstop de armoede in het land erg groot is, worden er nog steeds voedselpakketten uitgedeeld. Er zijn daarnaast binnen het centrum van Beautiful Kidz nieuwe projecten gestart; bijvoorbeeld een opleiding tot ondernemerschap. En voor de kinderen zijn er muziek- en sportlessen.

Kortom uw gift van vorig jaar is heel goed terecht gekomen. En uw gift van vandaag is zeer welkom! Rekeningnummer Diaconie Uden-Veghel NL 45 INGB 0001 1210 15 ovv Diaconie, Beautiful Kidz Namibia.

DANK!!

Tineke Stolk