De kerkenraad heeft besloten om vanaf januari 2021 voor de periode van ca. 1,5 jaar een interim-predikant in de arm te nemen. Na gesprekken is hiervoor gevraagd ds. M. Zijlstra.
Hij stelt zich aan ons voor:

Mijn naam is Marcel Zijlstra. Ik ben ca. 20 jaar predikant en heb twee gemeenten gediend.
Sinds september 2014 ben ik door de Generale Synode beroepen als interim-predikant. Een hele mooie en zinvolle taak die ik met liefde en plezier uitvoer.

Ik ben 48 jaar en getrouwd met Gerda. We hebben drie kinderen: Daniël, David en Ruben. De oudste twee gaan naar de middelbare school. Wij wonen ruim vier jaar in Ede (Gld) waar we ook kerkelijk betrokken zijn.

Ik hoop te starten in de eerste volle week van januari 2021. Ik werk dan op de maandag en de donderdag in/voor (jo)uw gemeente (gemiddeld 18 uur per week).

Wat is en doet een interim-predikant?

Een interim-predikant is een predikant in landelijke dienst, die tijdelijk aan een gemeente wordt verbonden. Het kan dan gaan om het begeleiden van meer complexe veranderingsprocessen of minder complexe zaken waarbij een gemeente zich graag laat bijstaan door een externe en deskundige predikant. Ik heb voor dit kerkenwerk ook een speciale opleiding gevolgd. Ik ben geen zakelijke manager, maar een predikant met hart voor heel de gemeente en haar leden.

Een interim-predikant kan alle predikantstaken uitvoeren: voorgaan in diensten, pastoraat, vorming & toerusting en beleid & bestuur. Afhankelijk van de opdracht verricht ik enkele van deze taken.

Een interim-predikant is adviseur van de kerkenraad.

Een interim-predikant stelt zichzelf in dienst van de gemeente. Zij/hij begeleidt de gemeente bij het zoeken naar nieuwe wegen, zodat de gemeente daarin zelf de verantwoordelijkheid kan nemen en weloverwogen keuzes maken.

Een interim-predikant werkt samen met alle betrokkenen, wil oog en oor hebben voor ieders belangen, zorgen en verwachtingen, maar blijft onafhankelijk (meervoudig-partijdig). Ik werk graag met mensen samen.

Een globale indruk van mijn taken

In de eerste plaats – en zeker de eerste twee maanden – hoop ik de nodige (fysieke of digitale ontmoetingen) met gemeenteleden te hebben. Op die manier kan ik goed kennismaken met de gemeente en kan ik samen met betrokken ambtsdragers en taakdragers het reguliere pastoraat verzorgen. Waar mogelijk door fysiek bezoek – zolang het maar veilig kan. Ook na een verkennende periode blijf ik de nodige uren aan het reguliere pastoraat besteden.

Daarnaast hoop ik met de kerkenraad en (jo)u verder te werken aan een concreet vitaal en aantrekkelijk toekomstperspectief voor de gemeente. In dat kader is al heel wat voorwerk gedaan. Samen gestalte geven aan KRIMP. Dat is: de Kenmerkende Rijkdom (mensen, visies, ideeën, activiteiten en middelen) die we kunnen Inzetten Met Plezier. Een mooie en inspirerende uitdaging.

Tenslotte hoop ik ook 1x per maand in de kerkdiensten voor te gaan.

Spreekuur en bereikbaarheid

Vanaf 4 januari 2021 houd ik op de maandagen van 18.30-19.00 spreekuur. De eerste drie maandagen van de maand in de kerk in Uden en de andere maandagen in de maand in Veghel.

Wilt u langskomen, bel dan van tevoren (M: 06 36 533 786). Het spreekuur is bedoeld voor korte mededelingen, of het maken van een afspraak.
Neem gerust contact op! Dat kan ook per e-mail: m.zijlstra@protestantsekerk.nl.

Ik hoop dat we elkaar snel leren kennen en een goede tijd met elkaar zullen hebben.

Met vriendelijke groet, ds. Marcel Zijlstra