« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Leerhuis Uden – Veghel – 1

13-12-1819:30 - 21:30

€5

Leerhuis Uden – Veghel: “De Bergrede” – 1

In het leerhuis gaan we verder met de Bergrede. Een tekst die overbekend maar onbemind is in de kerk, omdat de indruk gewekt wordt dat de lat in die woorden wel erg hoog gelegd wordt.  We worden geacht zachtmoedig te zijn en vredestichters en nota bene onze vijanden lief te hebben! Wie kan dat opbrengen? Geen wonder dat deze woorden van Jezus vooral als een mooi en tegelijk onhaalbaar ideaal te boek staan.

Maar in het leerhuis lezen we deze tekst met de bril van rabbijn Pinchas Lapide, en dan gaan diezelfde woorden anders klinken tegen de achtergrond van de Joodse gedachtenwereld waarin Jezus leerde en leefde. Dat levert niet alleen verrassend nieuwe inzichten op maar ook boeiende gesprekken over de relatie met onze medemens. Heel actueel in een tijd waarin we geconfronteerd worden met allerlei vijandbeelden, met religieus geweld, ook binnen onze grenzen. Nog los van de conflicten in onze privéomgeving.

Ook degene die er vorig seizoen niet bij waren, kunnen zonder problemen aansluiten.

Datum : donderdag 13 december 2018, 17 januari en 21 februari 2019

Eigen bijdrage per avond: € 5,-