Binnenkort start:

Gespreksgroep rond het boek “Het hart van het christendom “ van Marcus Borg

Data: de maandagen 8 en 29 januari en 12 februari.
Tijd: van 20.00 uur tot 21.30 uur in de Samen op Weg kerk in Uden.
Opgave: bij ds Dick van der Vaart via de Contactpagina

Nu aanmelden en het boek aanschaffen!

Jarenlang kon Marcus Borg het allemaal niet meer geloven, het christelijk geloof zoals dat hem werd aangereikt in de V.S. Dat geloof kun je samenvatten in vijf punten:

1. Geloof als een te star moreel systeem
  2. Een kaft tot kaft visie op de bijbel
  3. Het voor waar houden van geloofswaarheden wordt als geloof gezien (in plaats van geloof als een weg die je kunt gaan)
  4. Geen oog voor het sociale onrecht
  5. Heilsindividualisme (als ik maar in de hemel kom).

Deze punten noemt Borg als reden waarom miljoenen Amerikanen het geloof de rug toekeerden. Borg stelt er vijf corresponderende idealen tegenover:

1. Centraal stellen van de liefde als vervulling (niet: opheffing) van de moraal
  2. Openheid voor allerlei genres in de bijbel
  3. Geloven is vertrouwend wandelen met God, niet alleen dogma’s voor waar houden
  4. Daarom heeft geloof ook invloed op je handelen tegenover anderen en de schepping
  5. Christelijk geloof is ook een belofte voor de mensheid (Adam) als vernieuwd volk van God.

Hoewel Marcus Borg de Amerikaanse kerk voor ogen had heeft het boek ook ons veel te zeggen. Marcus Borg houdt in dit boek een warm en inspirerend betoog. Hij laat zien en voelen hoe je als modern mens een gelovig mens kunt zijn.

Het boek kost € 16.= en wordt uitgegeven bij Uitgeverij Kok. Schaft u dit boek tevoren aan?