De afgelopen zes weken hebben we elke week in Veghel en in Uden via een extra, derde collecte geld ingezameld voor Noodhulp aan Haïti.

De Diaconie is verheugd om te kunnen melden dat de opbrengst voor de Noodhulp collecte € 688 is geworden. Dat is inclusief de bijdrage van € 250 uit de opbrengst van de rommelmarkt.

Een bijzonder mooi bedrag! Alle gulle gevers van harte bedankt.

We sluiten onze actie af met een Gebed voor Haïti, zoals te lezen is op de Kerk in Aktie website:

Heer, wij vragen Uw nabijheid bij de mensen in Haïti,
mensen met een enorm Godsvertrouwen,
mensen met een enorme levenskracht, veerkracht en doorzettingsvermogen.
Hoeveel kan een mens dragen, God?
Wees hen nabij die worden getroffen door ramp na ramp.
Wees hen nabij zodat ze niet breken en hoop blijven houden dat het ooit goed komt.

Na de zware aardbeving van 2010 worden zij ook nu, elf jaar later, weer zwaar getroffen: opnieuw door een zware aardbeving, daarna door een tropische storm, en een maand geleden door de moord op hun president. Buiten hun familie, hun dorp, hun kerk en God is er weinig waarop ze kunnen vertrouwen. Eén van de armste landen ter wereld, waar mensen het keer op keer zwaar te verduren hebben.

Wilt u ook bij de vrouwen van Haïti zijn, die vaak de eerst verantwoordelijken zijn om te zorgen voor voldoende voedsel en water voor hun gezinnen. Wilt u bij ieder zijn die een geliefde moet missen en die de grond onder zijn bestaan ziet wegvallen. Wilt u bij ieder zijn die de handen uit de mouwen steekt om hulp te verlenen.

Heer, we danken u voor de verbondenheid die we als kerken en christenen mogen voelen met de kerken en christenen in Haïti. Wilt u hen de kracht en de financiële middelen geven, zodat ze samen met hulporganisaties wereldwijd en met hun eigen overheid hulp kunnen bieden aan ieder die dat nodig heeft. Geef dat ze een luisterend oor en troost kunnen bieden aan ieder die het leven niet meer ziet zitten.

Geef de mensen in Haïti de kracht om hun land weer op te bouwen.

Utrecht, 16 augustus 2021

Aan alle diaconieën, zwo- en zendingscommissies en gemeenteleden,

Kerkgangers werden dit weekend opgeschrikt toen tijdens de ochtendmis het dak van hun kerk plotseling instortte. In het puin wordt nog steeds gezocht naar kerkgangers.

De bevolking van Haïti werd afgelopen weekend getroffen door een zware aardbeving. Er zijn minstens 1.300 doden en meer dan 5.000 mensen raakten gewond. De verwoesting is enorm. Meer dan 14.000 gezinnen zijn dakloos. Hun huizen zijn verwoest of beschadigd. In grote delen van het land hebben mensen geen toegang tot water, voedsel, communicatie, vervoer en elektriciteit. De tropische storm Grace bereikt naar verwachting vannacht Haïti en zal de situatie voor de toch al kwetsbare mensen verder verslechteren.

Kerk in Actie biedt noodhulp via het internationale kerkelijk netwerk ACT Alliance. Samen met kerken wereldwijd ondersteunen we lokale partners in Haïti bij het geven van noodhulp. Er is grote behoefte aan tenten, kleding, voedsel, zeep en waterfilters voor schoon drinkwater.

We doen een dringend beroep op u: Kom in actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. U kunt dat doen door:

– een gift over te maken uit uw reserves en/of
– een extra collecte voor dit doel te organiseren.

U kunt uw bijdrage overmaken op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. ‘aardbeving Haïti.

Hartelijk dank voor uw betrokkenheid!

Met vriendelijke groet,

Jurjen de Groot