April 2012

10 tieners van de tienerkerk hebben samen met 4 volwassenen een prachtige Paasnacht mogen beleven met elkaar. Er zijn hele mooie gesprekken gevoerd bij het Paasvuur, wat vanaf 23.00 uur heeft gebrand.

De nacht was ingedeeld in drie delen, waarin we telkens hebben gepraat over het thema. Daarna lazen we het Bijbelgedeelte dat erbij paste en we keken naar de dvd van “The Passion” uit Gouda van 2011.

Het eerste thema was het Kruis. Wat betekent het Kruis voor jou? Voor velen het teken van geloof, maar ook een herinnering aan het lijden van Jezus. We hebben ontdekt dat het kruis in onze kerk leeg is, en in de Katholieke kerk altijd wordt afgebeeld met Jezus. Hoe zouden wij dat vinden? De conclusie was toch wel, het is maar wat je gewend bent. Na het inhoudelijke deel hebben we een kruis geverfd op kaarsen.

Het tweede thema was Angst. Jezus is angstig in de tuin van Getsemane voordat hij uitgeleverd wordt. Wat maakt ons angstig? Al snel kwamen we op het verlies van dierbaren/vrienden. Er is ook gepraat over de angst om zelf te sterven. Wat zou je erger vinden: een vriend verliezen of zelf sterven? Wat helpt ons om hiermee om te gaan. Diverse jongeren konden uit eigen beleving vertellen dat er hulp van God wordt ervaren in moeilijke situaties. We hebben onze eigen angst op een houten tegel geschreven en in gebed gebracht bij Onze Vader en daarna zijn de tegels verbrand in het vuur. Onze angst is als het ware in het vuur opgestegen naar Hem. We zijn muzikaal aan de slag gegaan met het lied: “Geef mij je angst”.

Het derde thema was De kruisiging en de opstanding. In de gesprekken die we tot nu toe hadden kwamen steeds onderdelen van de ervaringen van onszelf en het gevoel van de personen uit het verhaal naar voren, maar bij dit deel moesten we toch wel echt denken aan het lijden van Jezus aan het kruis. Waar is het allemaal goed voor geweest? Hij heeft het allemaal uit liefde gedaan, en hij had in onze ogen toch niets fout gedaan. Dat besef kwam bij allen van ons toch wel heel duidelijk naar boven, en zo goed hadden we het misschien nog nooit eerder ervaren

We hebben een spel gespeeld; “Voetspoor, met je talenten naar Jeruzalem” en daarna de cake versierd met marsepein voor de gasten in de dienst op Paasmorgen. We hopen dat de cake lekker was, want wij hebben er zelf niets van op!

Om 06.58 uur kwam de zon op, met een prachtige rode gloeiende lucht vergezeld. Op dat moment waren de predikanten, diverse ouders en twee gemeente leden gekomen om met ons het bijzondere verhaal van de opstanding te lezen. Daarna zijn we nog binnen gaan kijken naar een film/lied: Opwekkingslied 614: “Uw genade is mij genoeg”. Een prachtig lied, met een mooie film. Deze woorden en beelden kwamen na deze nacht nog veel beter bij ons binnen dan aan het begin van de nacht. We waren ook begonnen met dit lied.

Na een stukje Paasbrood en een kopje koffie en thee, hebben we het op 7.30 uur afgesloten en kon een ieder zijn eigen weg gaan (naar bed!!!)