Als het leven kantelt

Deze week lezen we weer op maandag een overdenking en op vrijdag een gebed uit het boekwerk Als het leven kantelt van Jaap van Beelen, Wilbert van Iperen, Klaas van der Kamp, Julia van Rijn, Trinette Verhoeven:

Geest

Wij geloven in één God, in de Heilige Geest,
die Here is en levend maakt.

De Geest brengt dynamiek in ons leven. Hij betrekt ons leven op God en spreekt ons aan in wat we meemaken. Hij geeft ons besef van God in ons hart en in onze ziel en vuurt ons aan ons geloof metterdaad handen en voeten te geven. In de Geest komt God ons nabij. Hij bevestigt ons daarbij niet alleen, maar werkt juist ook kritisch en vernieuwend. De wind gaat vanuit een andere hoek waaien. Dat kan strijd geven, omdat de Geest soms een andere weg wijst dan wij zelf voor ogen hebben. De Geest werkt persoonlijk, maar is geen particulier bezit. Hij opent ons de ogen voor elkaar. De theoloog Berkhof onderstreept in zijn boek ‘Christelijk geloof’ dat de Geest een gemeenschap sticht waarbinnen zijn helende en vernieuwende kracht ruimte krijgt.

Klagen

Het doet wonderlijk aan dat we het werk van de Geest beginnen met een klaagzang. Klagen is namelijk uiting van gemis. Je kunt door mensen verlaten zijn en het gevoel hebben dat je er helemaal alleen voor staat. Het ergste is het gevoel van godverlatenheid. Dan is het de leegte die je aangrijpt. Het verdriet en de rauwheid van het leven vervullen je met afgrijzen. Je voelt diep van binnen dat dit geen leven is. De Geest schept in ons een hunkering naar nieuw leven, een nieuwe schepping. We lezen bij de schepping van hemel en aarde dat de Geest over de wateren zweeft en mensen de adem inblaast. Hij maakt de mens daarmee tot levend wezen. Als ons de adem wordt benomen, geeft Hij opnieuw lucht. Hij hoort de klaagzang en geeft troost. Daarom wordt de Geest ook Parakleet genoemd, de Trooster.

Hopen

Christenen leren al snel met twee woorden te spreken: de klacht en de hoop trekken samen op. Zij leven vanuit het besef dat verandering mogelijk is, dat het onmogelijke zich kan voltrekken. Het wonder van Pasen laat licht schijnen op de momenten van klacht. Aan deze ervaring uit het verleden ontlenen we door de Geest vertrouwen voor de toekomst. Geloven en hopen worden gekenmerkt door dezelfde beweging: het vertrouwen dat verlangens vervuld kunnen worden. Soms moet je er hard voor werken. Vaker nog merk je dat het meest essentiële je zomaar in de schoot geworpen wordt. God geeft het Zijn beminden in de slaap (Psalm 127).

Vernieuwen

De Geest verbindt ons met Christus en met God. Doordat we ons bezien vanuit een tegenover leren we nieuw naar onszelf te kijken. De Geest leidt ons naar nieuwe inzichten. We reiken verder dan onze eerste spontaneïteit en leren te zien met nieuwe ogen. Terugkijkend op de verhalen in de Bijbel gaat de Geest meestal niet de gebaande paden. Hij is juist aanwijsbaar op momenten waarop mensen – op weg naar een nieuwe toekomst – rivieren oversteken en woestijnen doorkruisen. Gijsbert van den Brink en Cees van der Kooi noemen dat ‘de transformatieve functie van de Geest’.

Verbinden

De Geest werkt in individuele mensen, maar werpt hen niet op zichzelf terug. De Geest verbindt mensen met elkaar en brengt relaties tot stand. Daar waar de Geest is, groeit de gemeenschap en de kerk. Je merkt dat mensen in coronatijd bij uitstek naar elkaars aanwezigheid verlangen. In de ontmoeting met de ander beleven ze Gods nabijheid. Dat geldt op het intermenselijke vlak en in de ontmoeting van kerken wereldwijd. De Geest is grensoverschrijdend. Je kunt de Geest gewaar worden in de ontmoeting met medegelovigen, maar ook in contacten met niet-christenen. Overal waar mensen het leven stimuleren is sprake van gestalten van de Geest, zo zegt de uitgave van de internationale zendingsverklaring ‘Samen voor het leven’.

Het project “Als het leven kantelt” is een project van diverse classispredikanten van de PKN om het geloofsgesprek te stimuleren. Ds. Marcel Zijlstra en Marian Metselaar maken er – met goedkeuring van de predikanten – dankbaar gebruik van.

Het is ook het thema van de “Goed-Gesprek-Bijeenkomsten” in maart.
Ter voorbereiding krijg je elke week een overdenking/bemoediging/inspiratie toegestuurd en een gebed dat bij de overdenking past. Zo leven we toe naar de gesprekken in maart.