Als het leven kantelt

Deze week lezen we nog één keer op maandag een overdenking en op vrijdag een gebed uit het boekwerk Als het leven kantelt:

Vader

Wij geloven in één God,
     de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde.

God is dicht bij ons. We spreken Hem aan als ‘onze Vader’. Deze woorden laten iets zien van vertrouwdheid. Je mag vertrouwen dat er een geestelijke vader is. Het heilige respect, de distantie van de onuitsprekelijke naam wordt ingehaald door de persoonlijke verhouding. We komen voorbij de minder persoonlijke ‘al-woorden’ en ‘on-woorden’: almachtig, alwetend, onzichtbaar, onveranderlijk, oneindig. We ervaren Zijn persoonlijke nabijheid: Abba, Vader. Dat we de Eeuwige ‘onze Vader’ noemen kan ertoe leiden dat we God als man zien. Maar God is de ‘gans Andere’, man noch vrouw. In de Hebreeuwse Bijbel wordt ook met vrouwelijke woorden en beelden over God gesproken. Een voorbeeld daarvan is barmhartig, racham in het Hebreeuws. Het is verwant aan het woord voor baarmoeder en verwijst naar innige gevoelens die je diep raken. Je voelt emotie tot in je buik. Als God Zichzelf aan Mozes bekendmaakt, staat barmhartigheid voorop (Exodus 34:6).

Schepper

Dat de schepping er is en dat deze zich aanpast aan wisselende tijden heeft naar ons besef alles te maken met de aanwezigheid van God. God is de schepper. Hij is als een tuinarchitect betrokken bij het ontwerp en als tuinman bij het onderhoud. Als mens zijn we ergens in de tijd in de schepping binnengekomen. We verwonderen ons over het simpele maar verbazingwekkende feit dat we bestaan. Dat andere mensen bestaan en dat de wereld kleur en geur heeft. We hadden er evengoed niet kunnen zijn. Vanuit het geloof mogen we ons leven zien als gewild door God. Hij kiest voor ons en herschept ons. Hij schenkt ons vertrouwen, Hij vertrouwt ons Zijn schepping toe om die te bewerken en te bewaren.

Rechter

God staat tegenover ons. Hij is onze Schepper; wij zijn Zijn schepselen. God spreekt over ons. Hij vertelt ons wat Hij van ons leven vindt. Hij is Rechter van heel de schepping die Hij zelf gemaakt heeft. Van deze Rechter verwachten we dat Hij recht doen zal. Daarom komen we tot Hem met de zaken die ons bezighouden. Mensen maken keuzes die de schoonheid van het leven ondergraven. Er is veel dat ons bedreigt, waaronder een klein, vernietigend virus. Zal de Rechter ons beschermen en een uitspraak doen? Ontzenuwt Hij het kwaad opdat de schoonheid zichtbaar blijft?

Bevrijder

Het is geen toeval dat het volk Israël steeds weer teruggrijpt op de uittocht uit Egypte. De joden hebben daar ervaren hoezeer God paal en perk stelt aan de ellende. Hij leidt weg uit de ballingschap. Hij doet dat uit Egypte. Hij doet dat uit Babel. Dit motief is zo sterk dat elke nieuwe generatie joden zich tijdens feesten inbeeldt dat ze zelf de bevrijding meemaken. Het is alsof je zelf uit Egypte trekt. Het is alsof je voor het eerst de leefregels hoort die het leven bevorderen zoals het is bedoeld. God zegt tegen jou persoonlijk: ‘Ik ben de Here, jouw God, die ook jou uit Egypte bevrijdt. Wees goochem en houd je aan de volgende richtlijnen’ (Exodus 20).

Wijsheid

Wijsheid en schepping zijn broer en zus (Spreuken 8). Zoals de schepping er was voordat wij mensen op het toneel verschenen, zo is volgens joodse overlevering de wijsheid van voor de schepping. Het gaat om diepe wijsheid die we niet zelf hebben bedacht maar die opwelt uit God zelf, de bron van Leven. Levenswijsheid die steeds weer begint bij het besef dat we ons als mens tot God Zelf verhouden. ‘De vrees voor God is het begin van de wijsheid’, zegt de schrijver van Spreuken. Vrees is daarbij niet zozeer angst, maar eerbied als antwoord op het besef dat je ziel in aanraking komt met God. Henk Vreekamp verwoordt het als volgt: ‘Het komen van God tot de mens roept de vreze des Heren op als het leven in diep ontzag en huiverende eerbied.’

Voel je je aangesproken door dit project of deze teksten? Lees dan hier verder.
Of download de volledige brochure: Als het leven kantelt – psalmen in coronatijd

Het project “Als het leven kantelt” is een project van diverse classispredikanten van de PKN om het geloofsgesprek te stimuleren. Ds. Marcel Zijlstra en Marian Metselaar maken er – met goedkeuring van de predikanten – dankbaar gebruik van.

Het is ook het thema van de “Goed-Gesprek-Bijeenkomsten” in maart.
Ter voorbereiding krijg je elke week een overdenking/bemoediging/inspiratie toegestuurd en een gebed dat bij de overdenking past. Zo leven we toe naar de gesprekken in maart.

Share This