Periodieke gift…  doet u ook al mee?

U hebt de afgelopen week vast meegedaan met Aktie Kerkbalans. En via het antwoordformulier uw Vrijwillige Bijdrage voor 2021 doorgegeven.
Waarvoor natuurlijk onze hartelijk dank.

Maar zag u ook de tip over de Periodieke GiftDaarmee helpt u de inkomsten van de kerk te verhogen zonder dat u meer geld uitgeeft… omdat de fiscus namelijk mee betaalt.

Hoe werkt dat?

U draagt gedurende vijf jaar jaarlijks eenzelfde bedrag bij middels een overeenkomst van de Belastingdienst. Deze bijdrage mag u jaarlijks volledig aftrekken bij uw belastingaangifte: er is dan geen drempel meer van toepassing. U krijgt dus meer terug dan bij een gewone gift.
Met de schenkcalculator berekent u heel eenvoudig wat uw fiscale voordeel is bij een periodieke gift. Dit voordeel kunt ten goede laten komen aan de kerk. Zo laat u de fiscus mee betalen!

En wellicht lukt het dan ook om het beroepen van een 60 of 70% predikant mogelijk te maken..

Wat moet u hiervoor doen?

U heeft 2 (bijna identieke) formulieren van de Belastingdienst nodig. Deze kunt u opvragen bij: kerkrentmeesters@gmail.com of downloaden van de website, klik hier.
U vult in en ondertekent deze: 1x voor de schenker (uzelf) en 1x voor de ontvanger (de kerk). Deze levert u in bij de kerkrentmeester; deze ondertekent ook beide formulieren en u krijgt dan het formulier voor de schenker terug. Dit formulier moet u goed bewaren en op verzoek van de Belastingdienst tonen.
Het ingevulde bedrag kunt u niet wijzigen en de overeenkomst kunt u niet tussentijds beëindigen. Uitzonderingen hierop zijn bij overlijden partner, bij onvrijwillige werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, persoonlijk faillissement of als u door omstandigheden in de regeling schuldsanering terecht komt.

Namens de kerkrentmeesters hartelijk dank.

Aktie Kerkbalans

Een kerk bestaat uit een gemeente. Die gemeente kijkt naar elkaar om. Naar elkaar omkijken is de kern van de kerk. Denk aan het werk van de diaconie, activiteiten voor de jeugd en alle kerkgroepen die zich inzetten voor een zinvolle en saamhorige gemeente.
Dit alles wordt bekostigd met uw bijdrage aan Actie Kerkbalans. Wij zijn u daar dankbaar voor.

Dit jaar wordt een extra beroep op u gedaan. In 2021 wordt er namelijk een nieuwe predikant beroepen. Met de huidige (dalende) inkomsten uit Actie Kerkbalans is het mogelijk om voor 50% een predikant aan te trekken. Wanneer we deze daling echter kunnen ombuigen naar een stijging, is een predikant voor 60% of meer wellicht mogelijk!