****************************************
Door een technische storing is dit Nieuwsbericht met vertraging verzonden.
Onze excuses hiervoor.
Met vriendelijke groet, de webredactie
****************************************

Uden, Veghel,  4 februari 2021

Informatie over gedachten van de kerkenraad t.a.v. de kerkgebouwen

Geachte gemeentelid,

De kerkenraad van de Protestantse Gemeente Uden-Veghel denkt op dit moment na over de kerkgebouwen van de gemeente.
In het voorbereidingsproces op het beroepingswerk is duidelijk geworden dat onze financiële situatie niet rooskleurig is. Om van het Classicaal College voor de Behandeling van Beheerszaken financiële goedkeuring voor het beroepen van een nieuwe predikant te krijgen, zullen we op termijn één van onze kerkgebouwen moeten verkopen. Dat is een vervelende, maar helaas onvermijdelijke zaak.

De kerkenraad heeft daarom nagedacht over het kerkgebouw dat nu en in de toekomst het beste voldoet aan onze visie op gemeente zijn. Op grond van onze bezinning hebben we geconcludeerd dat het behouden van het kerkgebouw in Uden daarvoor het verstandigst is.
Daarbij laten zowel het College van Kerkrentmeesters als de kerkenraad zich adviseren door een deskundige van Stichting Kerkelijk Waardebeheer (dhr. L. Sluiter).

Vergelijking tussen de beide kerkgebouwen

Zetten we de beide kerkgebouwen in – en de verdeling van de gemeenteleden over – Veghel en Uden tegen elkaar af, dan zien wij het volgende beeld:

Kerkgebouw Veghel

• Bijeenkomsten: max. 90 personen
  • 291 gemeenteleden wonen in Veghel
    (feb ’21)
  • Minder jongeren wonen in Veghel
  • Verhuur is niet mogelijk
  • Mooier kerkgebouw

Kerkgebouw Uden

• Bijeenkomsten: max. 300 personen
  • 688 gemeenteleden wonen in Uden
    (feb ’21)
  • De meeste jongeren wonen in Uden
  • Het gebouw kan verhuurd worden
  • Functioneel beter gebouw

De onderhoudskosten voor beide gebouwen ontlopen elkaar weinig en leveren dus geen doorslaggevend verschil op.

Op basis van deze argumenten is de kerkenraad van oordeel dat het – met het oog op de toekomst – gerechtvaardigd is om concreet naar mogelijkheden te zoeken voor de verkoop van de kerk in
Veghel.

Maar misschien kijkt u/kijk jij daar nog anders tegen aan – en heeft iemand bijvoorbeeld (andere) argumenten voor het behoud van het kerkgebouw in Veghel of in Uden. Dan verneemt de kerkenraad dat graag. Denk daarin gerust met ons mee.

Ruimte voor emoties

Het op termijn moeten verkopen van een kerkgebouw is vervelend. De kerkenraad begrijpt dat het gemeenteleden pijn doet, wanneer over verkoop van de kerk in Veghel wordt nagedacht. In dat gebouw en op die plaats liggen veel herinneringen. Daar heeft u intens blijde en mogelijk ook zeer indringende en verdrietige momenten beleefd.
We beseffen maar al te goed: een kerkgebouw is veel meer dan hout en steen alleen.

De kerkenraad voelt deze pijn met u mee en wil daarom ook serieus en begripvol luisteren naar ieders gedachten en gevoelens. En laten we daarin ook samen als gemeente optrekken – elkaar vasthouden. Zoals Paulus schrijft: ‘Als één deel van het lichaam pijn heeft, voelen alle andere delen die pijn ook’ (1 Korintiërs 12:26).

Spreekuren

Om ruimte te bieden aan opmerkingen, vragen en gevoelens van gemeenteleden, organiseren we, vanwege de Corona-maatregelen, een aantal telefonische spreekuren.
Op maandag 15 en dinsdag 16 februari kun je tussen 16.00 en 20.00 uur bellen met:

• Maandag 15 februari 16.00-20.00 uur
    • 06 53 681 979 – Adrie Stolk
    • 06 36 533 786 – ds. Marcel Zijlstra
  • Dinsdag 16 februari 16.00-20.00 uur
    • 06 10 855 308 – Jaap Hummel
    • 06 23 960 360 – Margriet Bräuner

Lukt het u niet om één van beiden tijdens deze spreekuren aan de lijn te krijgen, mail dan gerust: kerkenraad@sowkerk-uv.nl. Er wordt dan buiten de spreekuren om contact met je opgenomen.

De gemaakte opmerkingen zullen worden genoteerd en besproken in de kerkenraad. We waarderen je betrokkenheid bij deze voor onze gemeente belangrijke en ingrijpende beslissing.

Met vriendelijke groet,

Namens de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Uden-Veghel,

Albert Rozema (gedelegeerd voorzitter kerkenraad)
Cees Metselaar (scriba kerkenraad)