Gespreksavond “Wereldziel”- 5

12-12-1720:00 - 21:30

5e gespreksavond rond de ideeën roman:  “Wereldziel “ van Fréderic Lenoir

Zeven wijzen uit alle continenten ontmoeten elkaar in Toulanka, een afgelegen klooster in de Tibetaanse bergen. Ze hebben onafhankelijk van elkaar de opdracht gekregen naar Tibet af te reizen. Een van hen is een Nederlandse filosofe, die haar dertienjarige dochter heeft meegenomen. Het meisje ontmoet er een twaalfjarige lama, die diepe indruk op haar maakt.

Elke wijze verneemt in een droom dat de wereld aan de vooravond van een diepe crisis staat. Daarop besluiten ze samen zeven universele “sleutels van wijsheid “ te formuleren en aan de jonge lama en het Nederlandse meisje door te geven. Ze putten daarvoor uit hun eigen ervaringen en tradities. Zo geven een stem aan de wereldziel: een welwillende kracht die over het universum waakt.

De zeven wijzen zijn: een rabbi, een sjamane, een christelijke priester, een hindoeïstische mystica, een taoïst, een soefimoslim en een humaniste. Zij willen de wijsheid uit hun tradities bewaren voor dreigende ondergang door ze aan de twee jonge mensen door te geven. Deze wijsheid kan de mensheid de weg wijzen uit de crisis naar een nieuwe toekomst. Het verhaal doet in de verte denken aan het zondvloedverhaal en de nieuwe start van de mensheid met Noach en de zijnen.

Graag wil ik met u in gesprek gaan over de zeven sleutels van wijsheid die door de wijzen als kern van de wijsheid tradities wordt gezien. Ook wil ik met u nadenken over de vraag of een universele religie mogelijk en wenselijk zou zijn.

Het boek werd uitgeven bij uitgeverij Ten HAVE in 2013 en kost € 12,50. Ik zou u willen vragen dit boek aan te schaffen.

Op de eerste avond bespreken we deel 1. Daarna bespreken we per avond één van de zeven sleutels van de wijsheid.

Data de dinsdagen: 3 oktober, 17 oktober, 31 oktober, 21 november, 12 december.
Tijd: 20.00 uur – 21.30 uur. In de Samen op Weg kerk in Uden.

Opgave bij ds. Dick van der Vaart via de Contactpagina

12-12-17