HAPPY BIRTHDAY, WE ZIJN 50 JAAR GEWORDEN

TIJD VOOR EEN FEESTJE, DAT OP ZONDAG 17 NOVEMBER START DOOR MIDDEL VAN EEN DIENST EN KOFFIE MET ??? NA DE DIENST.

IEDEREEN IS VAN HARTE UITGENODIGD.

Onlangs werd ontdekt door Bob Wielick, lid van de protestantse gemeente Uden-Veghel, dat het Kerkje in Veghel 200 jaar bestaat in 2020. Het kerkje wordt ook wel het Lodewijks kerkje genoemd omdat de bouw mogelijk gemaakt werd door een geldelijke bijdrage van Lodewijk Napoleon, die destijds in 1820 aan de macht was in Nederland.

Deze 200 jaar willen we vieren in het kader van het 50 jarig bestaan van de Protestantse Kerk Uden-Veghel. Zo heet deze protestantse kerk nog maar kort. Voorheen werd de naam SOW gemeente Uden-Veghel gebruikt. Dit betekent Samen op Weg gemeente. Deze naam is ontstaan uit het samen op weg gaan van de Hervormde en Gereformeerde gemeente. Dat was 50 jaar geleden uniek. Dit samengaan was één van de eersten in Nederland. De aanleiding was ook heel pragmatisch. Er waren maar weinig protestanten in dit deel van Nederland. Eigenlijk is dit samengaan in Uden begonnen en na verloop van tijd heeft Veghel zich daarbij aangesloten.

Hoe maak je van dat 50 jarig bestaan een feestje?

Dat gaat groeien in de loop van het jaar. Op 17 november gaat het van start. Er is dan een feestelijke dienst, geleid door ds. Henk Veltkamp, die enige jaren dominee in Veghel is geweest onder het motto ‘Een heel jaar 50 jaar’.  De dienst wordt gehouden in het Kerkelijk Centrum in Uden. Ook weer enigszins pragmatisch: het kerkje in Veghel is daar te klein voor.
Iedereen is van harte uitgenodigd dit mee te maken. Het adres is Schepenhoek 157 in Uden en het begint om 10.00 uur met een vertoning van de eerste beelden van wat we meegemaakt hebben vooraf. De dienst krijgt een extra feestelijk karakter door optreden van het koor Kadanz.

Ook is interessant dat vanuit de historie een verband naar de toekomst zal worden gelegd. Er is afgelopen jaar immers in de gemeente  nagedacht over de vragen: wat zijn wij eigenlijk voor kerk en wat voor kerk willen we zijn?

Met het motto ‘een heel jaar 50 jaar ‘ hopen we te stimuleren dat leden van de gemeente bij zichzelf te rade gaan en met verhalen en informatie komen wat er allemaal gebeurd is in die 50 jaar. Daar gaan we dan op gepaste momenten aandacht aan geven. Al wel vast staat dat het kerkje in Veghel bijzondere aandacht krijgt, ook omdat het een bijzonder monument is dat heel zuiver in de Hervormde traditie staat qua inrichting en kenmerkende soberheid. Wie zich alvast wil oriënteren op de geschiedenis, ook van het protestantisme in de regio, kan de website van de kerk bekijken en in het bijzonder de pagina Historie.
De geschiedenis gaat terug naar 1648, de vrede van Munster! Via de film De Geschiedenis van het Protestantisme rond Uden en Veghel op de website ontstaat een interessant beeld van wat er is gebeurd.

Zien we u op zondag 17 november 2019, om 10.00 uur in Uden, Schepenhoek 157, voor de start van ‘Een heel jaar 50 jaar’ met 200 jaar Lodewijks Kerkje?