Nijmegen, 1 april 2020

Beste gemeenteleden,

Vanaf 1 april mag ik – Annet Hogenbirk – in elk geval een jaar lang in de Protestantse Gemeente Uden-Veghel als ambulant predikant een dag per week pastoraal werk doen. Omdat de gemeente in een tussenperiode verkeert en dit jaar nog geen predikant beroept heeft de kerkenraad ervoor gekozen tijdelijk het pastoraat door een andere beroepskracht uit te laten voeren. Dat was eerst Janine Mutsaerts die met dit werk stopte wegens haar verhuizing. Nu pak ik de draad weer op. De start van mijn werk is vanwege de corona-crisis helaas anders dan ik graag zou willen: telefonisch en digitaal. Maar deze manieren van communiceren kunnen ook wel werken dus ik verheug me erop spoedig contact met een aantal van u te hebben! Ik zal me hieronder voorstellen.

Verbinding met jezelf
Pastoraat is voor mij nabij zijn bij de ander en liefdevol luisteren naar wat de ander wil vertellen. En dat gaat allereerst natuurlijk over de alledaagse dingen, maar het kan daarna ook dieper gaan. Over wat je ten diepste zou willen (of gewild had), wat je pijn doet of blokkeert en het kan ook gaan over wat je boos maakt of frustreert. In veel gesprekken die ik met mensen heb komt ook naar boven het ongeduld dat je met jezelf kunt hebben. En de moeite om van jezelf te houden. Als je die dingen er kan laten zijn komt er ruimte voor Liefde. Ik schrijf het met een hoofdletter, want volgens mij is God dat. En zijn wij mensen van hem (of haar) en hebben we dezelfde opdracht als de godsnaam (JHWH) in zich heeft: IK BEN ER. Dat is mijn drijfveer in mijn werk.

Annet in het kort
Ik ben Annet Hogenbirk (1966) en woon met mijn gezin in Nijmegen. Ik heb ervaring als predikant en geestelijk verzorger en zelfstandig ondernemer.
Meer weten? Kijk op mijn website: www.zininmijnleven.nl

Corona en een gesprek
Momenteel is het nog noodzakelijk om fysieke afstand te bewaren vanwege besmettingsgevaar van corona. Daarom werk ik nu per telefoon en computer. De gesprekken kunnen telefonisch zijn en ook met beeld (whatsapp of Skype) of per mail. Juist ‘corona’ kan je de behoefte geven eens in gesprek te gaan. Hele dagen binnen zijn en afgesloten zijn van de gewone contacten kan benauwend werken. Ziekte kan veel met zich mee brengen en veel vermoeidheid en spanning geven. Dus schroom niet om uw vraag naar een gesprek te stellen!

Wie doet wat en wanneer?
Woensdag is mijn werkdag. Mocht u op die dag echt niet kunnen dan kunnen we in onderling overleg een ander moment afspreken. Afspraken kun u met mij maken telefonisch op woensdag en op alle dagen via de mail. De coördinatoren voor het pastoraat kunt u altijd benaderen als u een gesprek wilt met iemand van de pastorale contactgroep of met mij.

Gegevens op een rij

Aanvragen van gesprekken via Annet:

Aanvragen van gesprekken en contact bij crisissituaties via de coördinatoren (alle dagen):

• Uden: Gé Langerhuizen – 0413 26 32 30
  • Veghel: Peter van den Broek – 06 23 920 054
  • Of via de u bekende contactpersoon in uw wijk.

Wekelijkse inspiratiebrief
Al verschillende jaren schrijf ik voor mijn praktijk een maandelijkse inspiratiebrief en ik schrijf ook meditatiemateriaal voor de 40-dagentijd en de advent en neem andere creatieve vormen (gedichten, foto’s, muziek op YouTube, filmpjes) hierin op. Deze digitale inspiratie-mailings worden erg gewaardeerd. Voor Uden-Veghel maak ik graag een digitale wekelijkse korte inspiratiebrief waarin je een mooi gedicht met foto vindt of een afbeelding met een korte tekst of een paar kernachtige vragen om bij stil te staan. Even een rustmoment voor jezelf in de verwarrend tijd!

Iedere abonnee van de website van de kerk ontvangt binnenkort bericht van een eerste exemplaar in zijn/haar mailbox. Abonneren op de nieuwsberichten kan via de website (Homepagina of Nieuws)

Hartelijke groeten en een liefdevol Pasen gewenst!

ds Annet Hogenbirk

Werkdag op woensdag