Gebedsmoment voor Oekraïne

Op woensdag 2 maart vindt in de Domkerk in Utrecht een gebedsmoment plaats voor vrede en recht in Oekraïne. De korte viering vindt plaats om 17.30 uur onder de titel: Vrede is voor iedereen. Voorgangers zijn ds. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk, en mgr. Gerard de Korte, bisschop van ‘s-Hertogenbosch. De viering zal rechtstreeks worden uitgezonden door KRO-NCRV op NPO2.

De oorlog in Oekraïne laat niemand koud. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog vindt er op zo’n grote schaal een invasie plaats op het Europese continent. Het initiatief voor deze viering biedt een ritueel, een plek waar angsten en zorgen neergelegd kunnen worden en waar gesmeekt kan worden om vrede en recht. Ds. de Reuver: ‘Al eeuwenlang is de kerk dé plek waar mensen – gelovig of niet – met hun zorgen en smeekbedes terecht kunnen.’

Naast een korte meditatie zal The Psalm Project enkele psalmen uitvoeren, zoals een nieuwe versie van Psalm 20. ‘Deze oeroude teksten blijken immers actueel. De emoties die hier bezongen worden, zijn tot op de dag van vandaag herkenbaar.’

De Raad van Kerken in Nederland vraagt alle kerken in Nederland om, voorafgaande aan deze viering, tussen 17.15 – 17.30 uur, de kerkklokken te luiden, als oproep tot deelname aan dit gezamenlijke gebed.

Bijeenkomst in Kerkelijk Centrum

Ook in onze gemeente luidt de kerkklok voor een gebedsmoment.
Om 17 uur komen we bijeen in de kerkzaal en nemen een kaars mee. We steken die aan aan de paaskaars, luisteren naar muziek en bidden samen het Onze Vader.
Als de klokken zijn geluid, volgen we in de koffiekamer de viering op NPO2.
Rond 18 uur is er nog koffie en keren we naar huis terug.