GEMEENTEAVOND/BEZINNINGSTRAJECT, verslag eerste avond

Wat een surprise-ei te maken heeft met onze gemeente? Een aantal mensen heeft het ontdekt tijdens de gemeenteavond van woensdag 24 april.

Op deze avond startten we met het bezinningstraject richting de toekomst. Een groep meedenkers was al een uur bezig geweest, toen ook andere gemeenteleden aansloten om meer te horen over de tijd die komen gaat.

Ds. Marloes Meijer begeleidt ons de komende tijd aan de hand van het liturgiemodel richting een plan waarmee we de komende tijd uit de voeten kunnen en dat ons helpt bij het beroepen van een nieuwe predikant. Het liturgiemodel helpt ons het verleden en heden ruimte te geven, om daarna al dromend en denkend tot mooie plannen te komen. Woensdag deden we de stappen ‘mededelingen voor de dienst’ en ‘votum en groet’. Wie zijn we, als gemeente en op Wie vertrouwen we? We wisselden uit over onze ervaringen en ons geloof en kregen als afsluiting Gods genade aangezegd.

Volgende keer gaan we aan de slag met het kyrie en gloria: de moeilijke en mooie kanten van het gemeentezijn zoals het tot nu toe is geweest. En we gaan dromen over hoe het (anders? hetzelfde?) kan in de toekomst. We nodigen jullie uit om mee te denken, mee te doen. De kerk heeft jullie nodig.

Een ieder is welkom op 29 mei om 20 uur in Uden of in Veghel – dat is afhankelijk van een aantal praktische zaken, maar natuurlijk willen we wisselend op beide locaties samen komen.

En dat ei? Dat heeft een prachtige buitenkant en een lekkere ‘schil’, maar om de surprise te bereiken moet je het ei uitpakken en de schil breken, of laten smelten. In dit proces willen we dat doen: open zijn naar elkaar, naar God en naar de toekomst. Dat maakt misschien kwetsbaar, maar levert mooie schatten en surprises op – die ons helpen om toekomst-proof kerk te zijn.