Maandag 17 februari –  Tilburg

De Stichting Platform Appèl Kerk en Israël nodigt u uit op Maandag 17 februari 2020 in Opstandingskerk, Prof. Cobbenhagelaan 8, Tilburg,
voor een Studiedag met als thema:

75 jaar bevrijding en groeiend antisemitisme

Wat staat de kerk te doen?

In mei j.l. overleed Prof. dr. Hans Jansen. Met zijn “Christelijke Theologie na Auschwitz” (1981) bracht hij een schok teweeg in de Nederlandse kerk.  In navolging van de Wereldraad van Kerken zag hij het als de “opdracht van alle kerken in Europa om alle christenen te onderwijzen in de geschiedenis van het anti-judaïsme en het antisemitisme”.

Hierna volgden meer publicaties over antisemitisme, o.a. bij Erasmus en binnen de Islam.

De laatste jaren deed hij onderzoek in het Simon Wiesenthal Instituut te Brussel.

Dit jaar vieren wij 75 jaar bevrijding terwijl het antisemitisme zich weer overal manifesteert. Dat wringt. Onze vraag is wie de fakkel van Hans Jansen overneemt?
Heeft de kerk daadwerkelijk lessen geleerd uit het verleden voor de theologische praktijk?
In hoeverre werkt de opdracht van de Wereldraad door in het onderwijs van jonge theologen?

Sprekers:

Mw. Yvonne Caluwaerts uit Knokke (B), assistente van Prof. dr. Hans Jansen aan het Simon Wiesenthal Instituut te Brussel

Prof. Klaas Smelik, em. hoogleraar Hebreeuws en Joodse Studies in Gent. Auteur van vele boeken over Jodendom en antisemitisme.

10.30 uur:    Ontvangst met koffie/thee,
11.00 uur:     Opening
11.05 uur:     Introductie van de eerste spreker:
Mw. Yvonne Caluwaerts uit Knokke (B), assistente van prof. dr. Hans Jansen aan het Simon Wiesenthal Instituut te Brussel.
Titel van haar bijdrage: “De evolutie van de Joodse overlevingsstrategie volgens prof. dr. Hans Jansen”.
11.40 uur:     Introductie van de tweede spreker:
Prof. dr. Klaas A.D. Smelik uit Gent (B), em. professor Oude Testament, Hebreeuws en Joodse studies in Nederland en België. Ereprofessor Universiteit Gent.
Titel van zijn bijdrage: “De houding van het Nederlandse protestantisme tegenover het jodendom in verleden en heden”
12.15 uur:     Samenvatting lezingen en: wat staat ons te doen? Reactie(s).
12.45 uur:    Lunchpauze
13.30 uur:    Forum waarin zowel de inleiders als ook (jonge) theologen aan het woord komen over de vragen: op welke manier komt de agenda van Hans Jansen aan de orde in het studieprogramma, in je huidige gemeente of theologische praktijk? Heeft de kerk lessen geleerd uit het verleden?
14.15 uur:     Wat staat de kerk te doen? Hoe nu verder?
15.00 uur:    Afsluiting
——————————————————————————————

Aanmelding studiedag geschiedt door overmaking van € 20,00 op rekeningnummer: NL 98 INGB 000955 3726 t.n.v. St. Appèl Kerk en Israël, Nieuw-Vennep. Uw betaling geldt als aanmelding. In de prijs is inbegrepen: koffie en thee. Eigen lunch meebrengen.

E-mail: info@appelkerkenisrael.nl. Website:  www.appelkerkenisrael.nl. Telefoon:  073 65 79 141

Parkeren rond de Opstandingskerk
Er is parkeergelegenheid rondom de Opstandingskerk, maar hiervoor geldt dat er tot 15.00 betaald moet worden. Iets verder van de kerk af, in westelijke richting, kan gratis geparkeerd worden.

Openbaar Vervoer
De kerk is goed per trein te bereiken.
Het Station Tilburg CS ligt 4 km van de kerk. U kunt de stadsbus van Arriva nemen, lijn 4 richting Reeshof ZW en uitstappen op de Prof. Cobbenhagelaan. Er rijden meerdere buslijnen door de straat waaraan de kerk ligt. Er is een bushalte op circa 150 meter.
Of via station Tilburg Universiteit. Dit station ligt ongeveer 2 km van de kerk verwijderd. U kunt hier een Arrivabus nemen, lijn 2 richting Goirle via CS/ETZ en uitstappen op de Prof. Cobbenhagelaan.