Binnenkort is er in Uden-Veghel weer een nieuwe Leerhuis cyclus. En wel op woensdag 16 november, 14 december, 18 januari, 15 februari en 15 maart.

We lezen dit seizoen:  “Exodus – boek van de bevrijdingvan rabbijn Jonathan Sacks.

In het afgelopen seizoen hebben we aan de hand van het boek “Niet in Gods Naam” van rabbijn Jonathan Sacks gesproken over de polarisatie in de samenleving, het heilloze wij-zij denken. Aan de hand van de Genesisverhalen laat hij verrassend zien hoe dat probleem ontstaat, maar ook waar een oplossing ligt.

Rabbijn Jonathan Sacks is een begenadigd verteller. Hij gold wereldwijd niet alleen als kenner van de Joodse Tora, maar ook als de morele stem van onze tijd. Hij laat de grote verbanden in de bijbelboeken zien, maar verbindt ze ook aan actuele thema’s van vandaag. Reden waarom het leerhuis opnieuw gekozen heeft voor een boek van hem:  ‘Exodus, boek van de bevrijding’. Het is het tweede uit een reeks waarin hij systematisch alle vijf boeken van Mozes bespreekt.

Het bijbelboek Exodus gaat over de geboorte van een natie, het volk Israël, en over vrijheid en gerechtigheid. Maar het boek is ook een kritiek op de machtspolitiek van wereldrijken. Exodus laat ons de risico’s zien die aan macht kleven. Het diende als inspiratie voor alle bevrijdingsbewegingen van onze tijd: de zwarte burgerrechtenbeweging in de VS, de anti-apartheidstrijd in Zuid Afrika en de bevrijdingsbeweging in Latijns-Amerika.

Hoe bouw je een natie op, wat is goed leiderschap? Allemaal actuele thema’s nu onze democratie onder vuur ligt en grote machthebbers een andere interpretatie blijken te hebben van vrijheid en gerechtigheid.
Vrijheid veroveren doe je op het slagveld, zegt Sacks, maar om vrijheid te behouden, heb je gezinnen en onderwijs nodig waarbinnen idealen van generatie op generatie worden doorgegeven.

We lezen het boek in gesprek met Sacks en met elkaar. De begeleiding is in handen van ds. Marja van den Beld uit Vught.

Plaats:          Kerkelijk Centrum van de Protestantse Gemeente Uden-Veghel, Schepenhoek 157, 5403 GA Uden
Data:             16 november, 14 december,  en in 2023: 18 januari, 15 februari en 15 maart
Tijd:               10.00 – 12.00 uur
Kosten:         € 5.- per ochtend