Uitnodiging

Lezing PCOB 16 april 2024

Op 16 april om 14.00 uur zal Adriaan Sanders van de Heemkundekring Uden in de Samen Op Weg Kerk, Schepenhoek 157, Uden een lezing verzorgen over het Duits lijntje.

Vanaf 1873 lag Uden aan de spoorlijn, die Duitsland met Engeland verbond. De lijn werd geëxploiteerd door de NBDS (Noord-Brabantsch Duitsche Spoorwegen) en was vanaf 1910 zelfs dubbelspoor. Gedurende en na de Eerste Wereldoorlog daalde het succes van de lijn en na de Tweede Wereldoorlog kwam er zelfs een einde aan. We kunnen in Uden dus letterlijk zeggen: “Maar gelukkig hebben we de foto’s nog”.

Sanders zal zowel ingaan op de geschiedenis van de spoorweg, als ook op de economische en sociale betekenis, die deze voor de gemeente Uden heeft gehad.

De toegang is gratis. Iedereen is van harte welkom.

Datum:        dinsdag 16 april 2024.
Locatie:       Kerkelijk Centrum, Schepenhoek 157, Uden
Aanvang:    14.00 uur.