Op Weg naar Pesach-Pasen via Marc Chagall

5de zondag 40-dagentijd

Dinsdagavond wandel ik opnieuw achter Marc Chagall en Jeroen Krabbé aan door de Joodse wijk van Vitebsk.

Nachtwolken kleuren de hemel donker. Zacht klagend krast de viool: Max Bruch, het Kol Nidrei, het ‘Heer, vergeef voor wat wij misdeden’. Het is het lied aan de vooravond van Yom Kippoer, In een donkere straat ligt een dode; op-gebaard voor de tocht naar de begraaf-plaats, het ‘Huis van het leven’. Om hem heen staan lichten; kaarsen die het dode lichaam afscheiden van de levenden. Het wachten is op de vrouw met de knalwitte rok aan. Zij neemt afscheid van de geliefde dode.

Woensdagochtend hoor ik opnieuw vioolmuziek. Nu vrolijk. Jiddisch. Dat vereist omschakeling.

Een bruiloftsstoet verschijnt. Voorop, vertrouwd, de dorpsmuzikant. Daarachter het bruidspaar. Ook zij in dat helle wit dat iedere duisternis verjaagt. De dorpsgenoten delen in het feest. In het leven! Immers, in Joodse zin symboliseert het huwelijk het verbond tussen God en de mensen.

Moeilijk valt het mij, valt het velen, vandaag de dag de heiliging van het leven te bespeuren. De ‘onreinheid van het Coronavirus’ neemt ons (te?) zeer in beslag. Is de angst voor ziekte en dood in deze tijd niet zo hevig en heftig dat we ons leven daardoor verliezen?

Is het toevallig dat deze Corona-verlamming samenvalt met de 40-dagentijd in de kerk? Vanaf Aswoensdag draagt de kerk het paars van boete, inkeer en rouw. We zijn op weg naar Pasen maar komen daar alleen via de Goede Vrijdag. En ondertussen is de kerk lockeddown. Gelukkig niet knockdown!

Maar opeens, op 25 maart, kleurt de kerk helder wit, als de beide vrouwen hierboven. Vandaar richt de gemeenschap zich op, richt zich op het leven. Want over precies 9 maanden vieren wij de geboorte van Jezus, de levende in ons midden. De ‘Immanuël’ noemt Jesaja hem. ‘God met ons’.

Weer hoor ik een viool. Hoor ik zachte, troostvolle muziek. Bach, de Mattheus-passion, het ‘Erbarme Dich, o Gott’.
Wat een bemoediging voor de dagen die komen.

Pieter Butz, 28-03-2020