Lezingen SAGE over de situatie in Israël

Zoeken naar de oorzaken van de politieke situatie van Israël en zijn buurlanden

Op 7 oktober 2023 pleegde de terroristische organisatie Hamas een aanslag op nederzettingen in het zuiden van Israël. De militaire reactie van Israël was te verwachten, maar verraste vriend en vijand in de mate waarin Israël reageerde. Onschuldige burgers aan beide zijden zijn, zoals meestal in gewelddadige conflicten, het slachtoffer. Op dit moment is een einde van het conflict nog niet in zicht. De start van het Israëlisch-Palestijns/Arabisch conflict ligt in de oprichting van de staat Israël in 1948.

Ds. Derk Blom, predikant in Gennep, woonde van 1987 – 1991 in de christelijke nederzetting Nes Ammim, waar hij ook de eerste Golfoorlog (1990-1991) meemaakte. Hij zal op twee bijeenkomsten voor de leden van de Sage gemeenten (Oss, Lith en Oijen, Ravenstein, Grave, Gennep en Uden-Veghel) de achtergronden belichten van de diepere wortels van het conflict.

Op de eerste bijeenkomst zal hij uitgebreid stilstaan bij het ontstaan van Jodenhaat dat teruggaat tot de 3e eeuw voor Christus en o.a. uitmondde in de Holocaust, maar die ook vandaag nog doorwerkt.

Op de tweede bijeenkomst zal Derk stilstaan bij de ontwikkelingen in het Midden-Oosten vanaf het uitroepen van de staat Israël in 1948 tot aan vandaag. De oprichting van de staat Israël leidde tot de ballingschap van 750.000 Palestijnen. Sinds die tijd verlieten 850.000 Joden de Arabische landen.

De vraag is of er na de gewelddadige aanslag van Hamas op 7 oktober jl. en de heftige reactie van Israël op korte termijn vrede mogelijk is.

De eerste bijeenkomst vindt plaats op: 9 april van 19:30u – ± 21:30u in de Paaskerk te Oss.
De tweede bijeenkomst vindt plaats op: 30 april van 19.30u – ± 21.30u in de Paaskerk te Oss.
Adres Paaskerk: Wethouder van Eschstraat 165, 5342 AV Oss.

Aanmelding graag uiterlijk 7 april bij de scriba, via email scriba@sowkerk-uv.nl