Stichting Platform Appèl Kerk & Israël

Studiedag Kerk en Israël – 15 april 2024

De stichting Platform Appèl Kerk en Israël organiseert  op

maandag 15 april 2024 (10.00 – 15.30 uur)
in Huize Het Oosten, Rubenslaan 1, 3723 BM Bilthoven

een studiedag voor predikanten, leden van de werkgroepen Kerk en Israël en verder alle overige belangstellenden. U bent van harte welkom. Nodig ook anderen uit om deze dag mee te maken.

Het thema is: Bestaat Amalek nog
Amalek, van volk tot concept

Inleidende tekst:

Het begrip Amalek speelt geen rol in kerk of christendom, maar in de Joodse traditie des te meer. Nadat premier Netanjahoe  tijdens de Gaza oorlog de Israëlische troepen toesprak met de oproep: “Herinner Amalek”  verschenen er allerlei interpretaties in de media.  Bijbelteksten over het uitroeien van de Amalekieten  wezen de weg en daarmee was de conclusie snel getrokken:  Netanjahoe had opgeroepen tot genocide op de Palestijnen. Een conclusie die ook ingezet werd tijdens het proces tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof.

De hoofdvraag op deze studiedag is dan ook: wat betekent het begrip Amalek en welke rol speelt het in de  Joodse traditie, in bijbelteksten en in de rabbijnse interpretaties tot nu toe? En vervolgens, nu de beschuldigingen van genocide en misdaden tegen de menselijkheid in Gaza veelvuldig klinken, wat zijn de juridische implicaties van deze termen in het oorlogsrecht en het internationale recht?

We zijn blij twee experts bereid gevonden te hebben die elk op hun eigen vakgebied verheldering kunnen bieden.

Sprekers:

Rabbijn dr. Tzvi Marx  – Thora en Talmoed deskundige
Mr. David Hein – Jurist internationaal recht

Dagprogramma:

09.30 – 10.00 uur:       Inloop met koffie/thee.
10.00 – 10.10 uur :      Opening en inleiding op de dag.
10.10  – 10.15 uur :     Introductie van de eerste spreker, dr. Tzvi Marx
10.15 – 11.00 uur :      Inleiding dr. Tzvi Marx, getiteld: Amalek, van volk tot concept. Hoe de rabbijnse traditie worstelde met de erfenis van Amalek in het licht van de huidige genocide discussie
11.00 – 12.30 uur :     In groepen uiteen. Aan de hand van een aantal vragen reageren we op een tekst uit de inleiding van Tzvi Marx
12.30 – 13.30 uur :      Lunch
13.30 – 13.35 uur :     Introductie van de tweede spreker: mr. David Hein
13.35 – 14.20 uur:      Inleiding mr. David Hein getiteld: Enige internationaal-rechtelijke bespiegelingen op de strijd tussen Israël en Hamas.
14.20 – 15.15 uur:      Plenair gesprek en gelegenheid tot vragen stellen aan de sprekers.

Kosten:

€ 25,00 pp incl. koffie, thee en lunch.

Aanmelden

Graag vóór 5 april a.s. door een e-mail te sturen naar appelkerkenisrael@ziggo.nl en daarin het aantal aanmeldingen aan te geven en vervolgens per persoon bovenstaand bedrag over te maken op rekeningnummer NL 98 INGB 0009553726 t.n.v. St. Platform Appèl Kerk en Israël te Nieuw-Vennep met vermelding Studiedag Amalek.
U bent ingeschreven als wij het inschrijfgeld ontvangen hebben.

Route met de auto:

Parkeren voor  Huize Het Oosten kunt u  op de hoek van de Rubenslaan/ Jan Steenlaan bij het flatgebouw aldaar of bij het station op de P+R parking. Zie bovenstaand kaartje.
Vóór Huize het Oosten kunt u NIET parkeren ivm een daar aanwezige huisartsenpraktijk.

Per openbaar vervoer

Station Bilthoven is op loopafstand (450 meter), via de rotonde voor het station de Jan Steenlaan inlopen en de tweede linksaf, dat is de Rubenslaan.
Zie kaartje hierboven.