Hoe gaat de kerk om met de ventilatie en de veiligheid

Samen met Leendert Plug en Theo Appeldoorn hebben wij vorig jaar de groep Kerk en Corona opgericht.

We hebben gebruik gemaakt van de gegevens, die op dat moment bekend waren. Dat zijn RIVM publicaties, wetenschappelijke publicaties en o.a. publicaties over de aerosolen problematiek.
Verder de eigen kennis (Theo HTS technische natuurkunde) en mijn eigen ervaring in de bakkerij met lang houdbare bakkerijproducten (toepassing van apparatuur, zoals in ziekenhuizen), waarbij HEPA filtratie (o.a. in vliegtuigen, operatiekamers. etc.) en dergelijke worden toegepast.

In de door ons opgestelde richtlijn wordt de kerkruimte voor de dienst “gespoeld” door twee deuren tegenover elkaar open te zetten. In korte tijd wordt de volledige hoeveelheid lucht van de kerkruimte vervangen wordt door buitenlucht. Tijdens de dienst worden de deuren gesloten en starten we met schone lucht in een ruimte met een beperkt aantal mensen (norm RIVM), die op dit moment zachtjes mee mogen zingen voor het eerst.

Inmiddels is er veel meer bekend over de aerosolen problematiek. De 1,5 mtr is om druppeltjes die uitgeademd worden te laten vallen, zoals bekend. Van de aerosolen is bekend, dat de veel kleinere deeltjes langer in de lucht blijven hangen. Door de deuren open te zetten ontstaat juist een extra gevaar van het veroorzaken van een horizontale lucht stroom, waardoor de aerosolen langs kerkgangers geblazen worden. Uit een aantal voorvallen met dodelijke afloop is bekend, dat de aerosolen op deze manier extra gevaar opleveren.
De ventilatie van de kachel is ook zo’n mogelijk aerosolen probleem. We zijn bezig om te onderzoeken hoe de afgezogen lucht te filteren (HEPA, of systemen als UV), om de kachel in de winter weer normaal te kunnen gebruiken.

Wij als kerkgangers hebben nog een extra  voordeel, dat wij de kerk ruimtes kortstondig / incidenteel gebruiken, wat veel minder gevaar oplevert dan bijvoorbeeld op scholen, waarbij men langdurig in een kleine ruimte verblijft.
In de kleinere bijruimtes zullen we daarom ook nog CO2 meters plaatsen met alarm.

Hopend jullie meer duidelijkheid te hebben gegeven over onze aanpak. Als je met mij of met de anderen hierover wilt spreken, bel dan gerust met ons.

Met vriendelijke groet,
Arend Buurma,