Binnenkort start de nieuwe Leerhuis cyclus.
Opgeven is nog mogelijk: bij Coby & Aaldrik Westera / westera5@ziggo.nl / tel. 06 16 086 752

Plaats:          Kerkelijk Centrum, Schepenhoek 157, 5403 GA Uden
Data:             16 november, 14 december,  en in 2023: 18 januari, 15 februari en 15 maart
Tijd:               10.00 – 12.00 uur
Kosten:         € 5.- per ochtend

We lezen dit seizoen:  “Exodus – boek van de bevrijding van rabbijn Jonathan Sacks.
Meer weten over het Leerhuis? Lees de eerdere aankondiging

——————————————-

Lees hieronder wat een trouwe deelnemer, Pieter Butz, ervan zegt:

Al jaren kent de PKN-gemeente van Uden-Veghel een Bijbelse gespreksgroep. Vijf/Zes keer per jaar discussiëren we met elkaar over een serie verhalen uit de bijbel! De initiatiefnemers van destijds begrepen dat studie van de bijbel hard nodig is. Het is een lastig boek om te lezen, want de moedertaal is moeilijk te begrijpen. Veel kan je dan ontgaan. En dan kan bijbel lezen gemakkelijk uitlopen op: ‘Lees maar, er staat niet wat er staat’. Verder is de bijbel geen geschiedenisboek maar eerder geladen met symboolverhalen over het leven van mensen van alledag.

Een aantrekkelijk voorbeeld vindt u in het boek Genesis, hoofdstuk 37: het verhaal van Jozef. U kent hem vast nog van de Lagere/Basisschool als de verwende jongeman met zijn vreemde hoogmoedige dromen. Zijn oudere broers gaan hem ten dode toe haten. Zo erg dat ze hem in de verte niet herkennen aan zijn gezicht, maar alleen aan de veelkleurige mantel die vader Jakob hem gegeven had. Weg met hem in een put. Later er weer uit want een levende Jozef brengt meer op dan ‘een dooie’ en zo komt Jozef in Egypte. Daar brengt de dromer het tot onderkoning en redt hij Egypte van een hongerdood. Later komen ook de broers bij hem om graan voor het ‘dagelijks brood’. Als Jozef zich heeft overtuigd dat zij spijt hebben van hun vroegere haat, toont hij zijn gezicht en weten de broers dat er shalom (vrede) is tussen hen en hun broer. (De filosoof Levinas leert ons dat je de ander pas ‘herkent’ als vriend of als vijand als je tegenover hem/haar staat en hem/haar in het gelaat kijkt.) (Misschien zie je dan ook jezelf met je mooie kanten èn met je ‘rotstreken’. Uit dit verhaal leren we dat dromer Jozef ook een levensreddende Messias kan zijn van vreemden en vijanden.

In de Jozef-figuur  herkennen we iets van de Eeuwige die ons niet laat vallen vanwege de ‘rotstreken’ naar elkaar. In de bijbel staat ook het verhaal van Jezus uit Galilea die ons voorhoudt hoe het mogelijk wordt niet als boze broers maar als goede vrienden van ons kleine wereldje thuis en de grote wereld verder weg om te bouwen tot een ‘paradijsje’ voor iedereen. Kwestie van moed en vertrouwen.

Samen de Bijbelverhalen ‘ontrafelen’ als verhalen van vallen en opstaan, verhalen voor toen en nu, is ons aller werk op de Bijbelse gespreksgroep. Ds. Marja van den Belt helpt ons op weg als kenner van de oorspronkelijk Joodse Bijbelverhalen en als gangmaakster naar leven in onze tijd. Spannend toch! Het enige wat ervan je verwacht wordt, is gezonde weetgierigheid, een eigen bijbel en de moed om op te staan.

Pieter Butz, deelnemer

Share This