DANS en KUNST op de Chanoeka Viering
zondag 10 December in Lambertuskerk, Vught

Het jaarlijkse Chanoeka feest wordt dit jaar in Vught met een dubbel feest gevierd – een feest van dans en kunst. In de eerste helft genieten wij van het optreden  “Israelische Dans in Holland” met Avivit ben Moshe. Deze in Tel Aviv geboren danslerares zal het publiek, ongeacht leeftijd, op de dansvloer brengen om de geest van Israel met lijf en leden te ervaren. Zij is opgeleid door de beroemde choreograaf Shlomo Maman en trad in 1998 op met het ”Israeli Theatre in Holland” dat o.a. de musical “Kazablan” uitvoerde. Avivit is als docent dans lid van de vereniging “Dans in School” en geeft les op verschillende Nederlandse scholen.

Na de pauze, waarin er Israelische producten zullen zijn om te proeven en te kopen, zal de kunstenares Elisheva van Steenis, huisarts in Twente, ons een voorproefje geven van “de 7 Profetessen”.  Een serie schilderijen die in het voorjaar 2018 in het Etty Hillesum Centrum te Deventer te zien zal zijn. In deze vorm wil zij de reddende kracht van deze profetische vrouwen voor het joodse volk onder de aandacht brengen.
Vrouwen spelen een bijzondere rol in het Chanoeka verhaal, zoals de moeder Channa die zelfmoord pleegde nadat haar zonen stierven als martelaren bij de opstand tegen de Griekse keizer Antiochus Epiphanes. Zij staan model voor het, vaak onderbelichte,  krachtige optreden van vrouwen in de Joodse traditie.

Van Steenis wordt geïnspireerd door de Torah, natuurlandschappen, mensen en het spel met kleuren. Haar serie “Aarde en Mens- Menselijke Aarde” hangt nu in Lumen , het gemeentecentrum van Enschede. Zij volgde schilderlessen bij de Stichting Kunstzinnige Vorming in Rotterdam en bij John de Laan in Gronau-Epe.

Dit programma wordt georganiseerd in de Lambertuskerk, Helvoirtseweg 5, Vught, onder de paraplu van het Genootschap Nederland Israel, afdeling Midden Brabant.

Aanvang 15.00 uur. Toegang 8 euro.