Kom jij ook met Pinksteren een kaarsje opsteken in de kerk in Veghel?
Op 31 mei is deze kerk open van 10.00-12.00 uur, ook voor ontmoeting op veilige afstand.

Dagelijks even Pinksteren?

Geven

We zijn vaak bezig met een ander iets te geven. Iedereen geeft wel iets. Als je met je werk bezig bent, lever je iets. Op z’n minst inspanning. Maar je wilt graag een resultaat zien. In je huishouden ben je ook druk met doen, iets voor elkaar krijgen. Je kookt, doet de was, stofzuigt en haalt boodschappen in huis. En als je afhankelijk bent van de zorg van een ander, wil je ook die ander iets geven. Je wilt ook zelf een bijdrage leveren aan het dagelijks leven. Al is het met een compliment dat je een ander geeft. Of de waardering die je uit omdat de ander lekker gekookt heeft of je huis weer mooi gepoetst heeft. Iets kunnen geven aan de ander geeft je leven zin en is belangrijk om je goed te voelen. Als we iets geven hebben we het gevoel dat we ertoe doen. Het zijn allemaal prestaties die naar buiten gericht zijn. Je geeft je tijd en energie hieraan.

Zélf iets nodig hebben

Maar vóórdat je iets te geven hebt moet je zélf wel iets verzamelen. Liefst een dosis gezondheid, energie, liefde, aandacht, zin en plezier, en waarschijnlijk ook visie op wat waardevol is. Je maakt immers keuzes. Jíj bepaalt aan wie je je tijd en aandacht besteedt. Misschien doe je dat niet meer zo bewust. Maar er is een moment geweest waarop je besloten hebt dat je de dingen doet zoals je ze nu doet. Om die te kunnen doen heb je vooral energie nodig. Die krijg je door eerst gewoon te kunnen zijn en niet te presteren!
Waaraan laad jij je op? Sta je daar wel eens bij stil? We zijn zo vaak maar aan het jagen. Er moet zoveel. En inderdaad: er is veel nodig. Ook bijvoorbeeld de mantelzorg van je moeder of van je man. Zorgen voor de ander die niet goed meer uit de voeten kan. Aandacht geven aan mensen in je omgeving. Maar zorg je ook voor jezelf? Lukt het jou om ook zelf te ontvangen? Neem je momenten om op adem te komen en stil te staan bij wie jij bent en wat belangrijk voor jouzelf is? Een zondagse viering kan zo’n stiltemoment zijn. Door naar de kerk te gaan baken je op een duidelijke manier dit inspiratiemoment voor jezelf af. Je markeert het: nú mag ík ontvangen. Maar hoe doe je dat momenteel, nu er geen fysieke kerkdiensten zijn en geen groepen? Heb je nu toch inspiratiemomenten?

Een inspiratiemoment creëren

Voorlopig moeten we het qua kerkdiensten vooral nog doen met vieringen op tv en internet. Voorzichtig aan komen er wel weer mogelijkheden om een kerkdienst fysiek mee te maken. En we gaan zien of dat veilig kan en blijft en weer uitgebreid kan gaan worden. Een tweede besmettingsgolf ligt op de loer. We zullen met ons allen dus goed moeten omgaan met allerlei veiligheidsvoorschriften. Deze zullen vieringen anders maken dan ze waren. Niet zingen, anderhalve meter afstand, anders Avondmaal vieren…

Ook al doe je niet fysiek aan een kerkdienst mee dan kun je toch via de tv of computer via een uitgezonden viering inspiratie opdoen en meezingen en meebidden. Maar je kunt meer inspiratie opdoen!

Spiritueel ontbijt

Dagelijks eten en drinken we. We hebben voeding nodig voor ons lichaam maar ook voor ons hart, onze ziel. Zelf mediteer ik elke morgen een half uur in stilte. Dat ervaar ik als mijn spiritueel ontbijt. Dat heb ik evengoed nodig als mijn kom muesli met yoghurt en mijn kop thee. Ik ga op een vaste rustig plek zitten (mijn werkkamer), steek een kaars aan en lees daarbij een korte inspirerende Bijbeltekst. Ik krijg die dagelijks in mijn mailbox via www.dagelijkswoord.nl. En soms laat ik me meenemen door een gesproken meditatie van Bidden onderweg die via de computer en via een app op de telefoon of computer te beluisteren is (www.biddenonderweg.org). Fijn om zo voor je te laten zorgen, merk ik. Het laat mij beseffen dat ik mag ontvangen. Dat ik de aandacht van God mag krijgen, dat ik gezien word zoals ik ben. Het brengt me in gesprek en verbinding met mijzelf. Ik schrijf wat me raakt op in een dagboek. Zodra ik de pen pak blijk ik meer in me te hebben dan ik gedacht had. Soms twee of drie zinnen. Soms ook ontstaan er dan zomaar gedichten.

Uitnodiging om iets op te schrijven

Ik nodig je uit om méér met je stiltemoment te doen. Misschien volg je een bijbels dagboek of doe je iets anders waaraan je je oplaadt. Misschien zoek je de natuur op. Ik nodig je uit om dagelijks bewust een moment stil te zijn én ook iets op te schrijven. Al is het maar één zinnetje. Je maakt het daarmee groter en helderder voor jezelf, tastbaar. Je kunt teruglezen wat je geraakt heeft, wat er in je omgaat of wat je gebed is. Het mag er zijn: voor jezelf en voor God. De Geest spreekt in jouw moment van aandacht!

Pinksteren: een geest van Liefde die ons in beweging zet.

Liefde en aandacht voor wie je bent begint bij stil worden. Het helpt om thuis te komen bij jezelf en meer van het leven te ontvangen. Het maakt je gevoelig en helpt het goede te zien en om te kiezen wat je wel en wat je niet wilt (binnen laten komen). Zo ontvangen jij en ik de Pinkstergeest. Een geest van Liefde die ons in beweging zet. Die ons op het spoor van Jezus zet: een spoor van Liefde met een hoofdletter in het leven van alledag. Ik wens je een mooi Pinksterfeest: op 31 mei en alle dagen!

Annet

Ds. Annet Hogenbirk

Pastoraat: werkdag woensdag
Telefoon: op woensdag 06-49644408
E-mail: a.hogenbirk@protestantsekerk.nl

Momenteel vinden de gesprekken met Annet alleen telefonisch of per computer plaats. Later zijn deze ook (vanwege corona achter glas) in de kerk mogelijk. Je kunt een gesprek ook via de contactpersonen aanvragen.

Hebt u al kunnen kennismaken met ds. Annet Hogenbirk?
Op de paginas Predikant en Pastoraat vindt u meer informatie,
inclusief een mooie video introductie.